Verkkosivujen uudistaminen.
Verkkosivujen uudistus – enemmän liidejä samalla mainosbudjetilla.
Olen tehnyt kymmeniä verkkosivu-uudistuksia yrityksille, jotka ihmettelivät miksi mainonta ei tuota tulosta. Yleensä ongelma ei ole mainoksissa vaan sivuissa, joille liikenne ohjataan.
Tässä oppaassa käyn läpi, miten verkkosivujen uudistus tehdään oikein vuonna 2025 – niin, että tuloksena on enemmän yhteydenottoja, ei vain kivemman näköinen sivusto.
Kirjoittanut: Miikka Tuomaala - Werkamo
Miksi verkkosivujen uudistaminen on tärkeää.
Olen nähnyt liian monta yritystä, jotka ajattelevat että “lisätään logo ja päivitetään värit, niin se riittää.” Ei riitä. Jos sivuja ei uudista oikein ja ne eivät ohjaa kävijää ottamaan yhteyttä, verkkosivusi on vain digitaalinen esite, josta ei ole mitään hyötyä.
1. Kilpailu on kiristynyt
Rehellisesti sanottuna jos et kehitä sivujasi, jäät jälkeen.
Yritykset, jotka ottavat verkkosivunsa tosissaan, näyttävät ammattimaisemmilta, saavat enemmän yhteydenottoja ja maksavat vähemmän mainonnasta per liidi.
Olen nähnyt tämän monta kertaa: kaksi yritystä, samanlainen palvelu, samansuuruinen mainosbudjetti. Mutta hyvin suunniteltu sivu tuottaa tuplasti paremmin yhteydenottoja (enkä edes liioittele).
2. Verkkosivut heijastavat ammattitaitoasi
Halusit tai et, verkkosivusi antavat suurimmalle osalle asiakkaistasi mielikuvan koko yrityksestäsi. Epäammattimainen ja tyylitön sivu tarkoittaa epäammattimaista ja tyylitöntä palvelua. Ammattimainen ja tyylikäs ulkoasu tarkoittaa paljon yhteydenottoja ja rahaa.
Vaikka palvelusi olisi todella laadukas, niin se ei enää yksin riitä. Jos sivusto ei välitä ammattimaisuutta, potentiaalinen asiakas ei jää tutkimaan ja sokkona luottamaan, että yritys yllättää hyvällä palvelulla.
Jos sivusi näyttää kiireessä kasatulta, viesti on selvä: “tämä yritys tekee asiat sinne päin.” Ja tämä on tutkittu fakta.
3. Verkkosivut tuottavat todellista hyötyä
Hyvä sivusto ei ole kulu, vaan sijoitus, joka maksaa itsensä takaisin (tutustu Werkamon verkkosivujen investointilaskuriin).
Kun rakenne, sisältö ja konversio-optimointi tehdään oikein, yhteydenottojen määrä voi kasvaa heittämällä 50–250 %.
Esimerkiksi iso osa palveluyritysten verkkosivuista konvertoi (eli tuottaa yhteydenottoja) yhden prosentin todennäköisyydellä. Eli sadasta sivustovierailijasta vain yksi ottaa yhteyttä. Hyvin tehty sivusto tuottaa yhteydenottoja 4–10 % todennäköisyydellä. Eli ero on todella suuri.
Milloin verkkosivut on aika päivittää?
Moni yritys huomaa liian myöhään, että sivut ovat alkaneet jarruttaa liiketoimintaa.
Yleensä yritykset kyllä tietävät, että heidän verkkosivunsa kannattaisi uudistaa mutta he ajattelevat pääsääntöisesti vain visuaalisia asioita; ”voisihan tämä kivemmalta näyttää”.
Todellinen ongelma tulee vastaan hyvin usein, kun ruvetaan käyttämään maksettua mainontaa. Palkataan ulkopuolinen kaveri tekemään isolla budjetilla mainoksia ja ihmetellään, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu. Tämä johtuu siitä, että liikenne, jonka mainonta tuottaa menee verkkosivuille, jota ei ole optimoitu tuottamaan tuloksia.
Tässä yleisimmät uudistamisen merkit, jotka kerron asiakkailleni lähes jokaisessa Liidivuoto-raportissani:
Vanhanaikainen ulkoasu.
Ensivaikutelma ratkaisee. Jos sivu näyttää siltä kuin se olisi tehty kymmenen vuotta sitten, kävijä ei jää tutkimaan, vaikka sisältö olisi hyvää.
Olen nähnyt yrityksiä, joilla on erinomainen palvelu, mutta ulkoasu viestii toista. Verkkosivut eivät vain kerro mitä teet, vaan miltä tuntuu asioida kanssasi.
Hidas latausaika.
Usein ajatellaan virheellisesti, että verkkosivujen nopeus riippuu vain käyttäjän nettiyhteydestä mutta tämä ei pidä paikkaansa. Ajattele verkkosivut pakettina. Mitä painavampi paketti, sen vaikeampi se on saada päämääräänsä.
Esimerkiksi liian isot kuvat (varsinkin mobiilissa) hidastavat sivuja aivan turhaan. Tämä karkottaa asiakkaita.
Brändi tai palvelut ovat muuttuneet.
Jos sivut eivät enää vastaa yrityksen todellisuutta, ne alkavat tehdä hallaa. Esimerkiksi moni asiakas on uudistanut palvelunsa tai hinnoittelunsa, mutta verkkosivu kertoo vielä vanhaa tarinaa.
Tämä luo epäjohdonmukaisuutta ja se näkyy luottamuksessa.
Puuttuva mobiilioptimointi.
Yli puolet liikenteestä tapahtuu mobiilissa. Jos sivu ei toimi kunnolla pienellä ruudulla, menetät ison osan potentiaalisista asiakkaista ennen kuin he edes näkevät tarjouksesi.
Tämä on yksi yleisimmistä syistä, miksi varsinkin vanhemmat yritykset eivät saa yhteydenottoja.
Lue lisää tästä linkistä: mobiilioptimointi 2025
Tekniset ongelmat.
Rikkinäiset linkit, hitaat lomakkeet, sekava rakenne. Ne kaikki lisäävät poistumisprosenttia ja laskevat uskottavuutta. Tämä ei ole “kehittäjien pikkujuttu”. Jos lomake ei toimi, liidi ei synny. Yksinkertaista.
Heikko saavutettavuus.
Saavutettavuus ei ole byrokratiaa, vaan käytettävyyttä. Kun sivusto toimii kaikille, myös kiireiselle mobiilikäyttäjälle konversio nousee.
Moni yllättyy, miten paljon pienillä saavutettavuusmuutoksilla voi vaikuttaa tuloksiin.
Mitä hyötyä verkkosivujen uudistuksesta on?
Kun verkkosivut tehdään oikein, ne muuttuvat kulusta investoinniksi (yrityksesi parhaimmaksi sellaiseksi).
Yli puolet asiakkaistani tulee tilanteesta, jossa vanhat sivut “toimivat ihan ok”, mutta eivät tuottaneet mitään mitattavaa. Uudistuksen jälkeen sama liikenne tuo huomattavasti enemmän yhteydenottoja (ilman että mainosbudjettia nostetaan eurollakaan).
Lisää uskottavuutta.
Verkkosivut ovat ensimmäinen paikka, jossa asiakas arvioi, voiko yritykseesi luottaa. Jos sivut näyttävät ammattimaisilta ja viestivät selkeästi, se heijastuu suoraan brändin arvoon.
Tämä ei ole esteettinen kysymys vaan psykologinen. Ihmiset arvioivat yrityksiä samoin kuin tuotteita: jos pakkaus näyttää hyvältä, sisältö tuntuu laadukkaalta.
Korkeampi yhteydenottoprosentti.
Konversio-optimointi ei ole taikuutta. Se on rakenne, joka ohjaa kävijän oikeaan suuntaan. Kun painikkeet, sisältö ja lomakkeet suunnitellaan tarkoituksenmukaisesti, sivusto alkaa tehdä sen, mitä varten se on olemassa, eli tuottaa liidejä.
Moni ei tajua, miten suuri ero voi tulla pienistä asioista. Olen nähnyt tilanteita, joissa yhteydenotot nousivat 45 %, kun vain etusivun rakenne muutettiin ja CTA (toimintakehote) lisättiin.
Vähemmän hukattua mainosrahaa.
Jos ajat mainontaa sivuille, jotka eivät ole optimoidut, heität rahaa pois. Uudistettu, konversioon rakennettu sivu tekee jokaisesta mainoseurosta tehokkaamman.
Asiakas, joka klikkaa mainosta, on jo kiinnostunut. Verkkosivun tehtävä on varmistaa, että kiinnostus muuttuu yhteydenotoksi. Silloin puhutaan mitattavista tuloksista, ei “uudesta kivasta ilmeestä”.
Konkreettisia lukuja (lähde Forbes):
• 38 % enemmän kävijöitä jää sivulle, kun ulkoasu miellyttää.
• 61 % poistuu, elleivät löydä etsimäänsä 5 sekunnissa.
• 50 % ihmisistä arvioi yritystä verkkosivujen perusteella.
Näitä lukuja katsoessa on hyvä miettiä omia verkkosivujaan ja pohtia, miten nämä asiat sujuvat omilla verkkosivuillaan.

Näin tehdään onnistunut verkkosivu-uudistus
Verkkosivujen uudistus voi olla täysi hakuammunta tai tarkasti suunniteltu projekti, joka maksaa itsensä takaisin nopeasti. Olen nähnyt molemmat ääripäät.
Onnistuneet uudistukset seuraavat aina samaa kaavaa: selkeä tavoite, oikeat prioriteetit ja rohkeus jättää turhat asiat pois.
Määrittele tavoite, älä fiilistä.
Ensimmäinen virhe, jonka moni yritys tekee, on “me halutaan modernimmat sivut”. Mutta mitä modernimpi tarkoittaa?
Jos tavoitteena ei ole mitattava tulos (kuten enemmän yhteydenottoja tai parempi hakunäkyvyys), uudistus jää helposti pelkäksi ulkoasun päivitykseksi.
Itse suosittelen keskittymään joko vahvaan hakukonenäkyvyyteen/maksettuun mainontaan (saat enemmän liikennettä) tai konversio-optimointiin (muutat liikenteen yhteydenotoiksi). Jälkimmäinen toimii erinomaisesti, kun käytetään tai aiotaan käyttää maksettua mainontaa.
Ajattele asiakkaan näkökulmasta.
Tämä on ehkä yksinkertaisin, mutta tärkein neuvo. Verkkosivut eivät ole sinua varten. Ne ovat asiakkaitasi varten.
Usein näen sivuja, jotka puhuvat yrityksestä itsestään, ei asiakkaan ongelmasta. Oikea kysymys ei ole “mitä haluamme kertoa”, vaan “mitä asiakas haluaa ratkaista”. Kun sisältö rakennetaan asiakkaan ajatusmaailman ympärille, konversio lähtee nousuun automaattisesti.
Valitse alusta, joka palvelee sinua (ei toisinpäin).
Nykypäivänä ei ole juurikaan väliä mille alustalle sivut teet. Teknologia ei ratkaise, osaaminen ratkaisee.
Mutta on hyvä ottaa huomioon, että jos alusta on hankala käyttää, sisältö jää päivittämättä ja se tappaa näkyvyyden ja tieto vanhenee.
Esimerkiksi en suosittele hyödyntämään Wordpressiä (vaikka se onkin vanhin ja sen takia yleisin verkkosivurakentaja) ellei ole jotain todella painavaa syytä. Lähes poikkeuksetta yrittäjät, joille puhun eivät ymmärrä miten Wordpressiä pitäisi pystyä sujuvasti päivittämään.
Siksi valitse mieluummin alusta, jossa pystyt itse tekemään pieniä muutoksia ja julkaisemaan sisältöä ilman stressiä. Sivut eivät saa olla riippuvaisia yhdestä koodarista tai markkinointitoimiston päivityksistä.
Itse käytän ja suosittelen Wix Studiota.
Tee testaus ja seuranta osaksi prosessia.
Verkkosivujen suorituskykyä pitää mitata. Tässä kohtaa monet putoavat. Sivu julkaistaan ja unohdetaan, kun pitäisi seurata tuloksia.
Siksi jokainen uudistusprojektini sisältää (jos mahdollista) tuloksien seurannan ja uudistuksen onnistumisen määrittämisen.
Karsi rohkeasti.
Yksi iso ero ammattilaisen ja harrastelijan välillä on tämä: ammattilainen tietää, mitä jättää pois.
Liian moni yrittää sanoa kaiken yhdellä sivulla ja silloin viesti hukkuu. Yksinkertainen rakenne, selkeät CTA:t ja muutama hyvin mietitty kuva tekevät enemmän kuin 2000 sanaa sekavaa tekstiä.
Verkkosivu-uudistus ja konversio-optimointi.
Verkkosivujen uudistus ilman konversio-optimointia on kuin vaihtaisi auton värin, mutta ei moottoria. Ulkoasu voi näyttää hyvältä, mutta tulokset eivät muutu.
Konversio-optimointi (CRO) tarkoittaa käytännössä sitä, että poistetaan esteitä asiakkaan päätöksenteon tieltä. Se on kaikkea sitä, mikä saa kävijän klikkaamaan, soittamaan tai jättämään yhteydenottopyynnön.
Ja kun nämä asiat tehdään oikein, yhteydenotot nousevat usein ilman, että mainosbudjettia lisätään.
Mitä konversio-optimointi käytännössä on?
1. Selkeät toimintakehotteet (CTA).
Jokaisella sivulla pitää olla yksi selkeä tavoite ja sen ympärillä kaikki muu tukee sitä. Liian monella sivulla näen painikkeita, jotka ovat aivan turhia tai ne kilpailevat keskenään.
Tähän aiheeseen voi tutustua lisää tekemästäni Youtube-videosta
2. Mobiiliystävällisyys.
Jos lomake ei toimi mobiilissa, liidi katoaa. Mobiilioptimoinnin puutteellisuus on todella yleinen ongelma varsinkin vanhemmilla sivuilla.
Voit lukea mobiilioptimoinnista lisää tästä linkistä.
3. Luotettava sisältö.
Ihmiset tekevät päätöksiä luottamuksen perusteella. Näytä asiakkaan näkökulmasta, miksi juuri teidän ratkaisunne toimii ja tue sitä esimerkiksi referensseillä tai arvosteluilla.
4. Helppokäyttöinen rakenne.
Vierailija ei saa missään kohtaa tuntea olevansa eksynyt. Pienikin epäröinti tai outo sivurakenne saa vierailijan poistumaan välittömästi.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä.
Kun korjaamme nämä asiat asiakkaiden sivuilla, sivujen toimivuus paranee huomattavasti. Sivusto, joka on rakennettu tuloksien ympärille (ei visuaalisuuden) toimii aina paremmin.
Se on myös syy, miksi Werkamo keskittyy liidien tuottamiseen, ei pelkkään ulkonäköön.
Verkkosivu-uudistus ja hakukonenäkyvyys (SEO).
Verkkosivu-uudistus on paras hetki laittaa hakukonenäkyvyys kuntoon. Tähän liittyy kuitenkin muutama harhaluulo. Koska vaikka verkkosivu-uudistuksessa täytyy ehdottomasti ottaa hakukonenäkyvyys ja sen optimointi huomioon, ei hakukonenäkyvyyttä voida takuuvarmasti luvata kertalaaki ratkaisulla.
Se on toki mahdollista mutta ei varmaa. Aito ja tuloksia tuottava hakukoneoptimointi vaatii jatkuvaa työtä ja sisällön tuottamista verkkosivujen sisällä, että sen ulkopuolella.
Yksinkertaisesti selitän asian usein siten, että hakukoneoptimointia on aktiivista ja teknistä.
Tekninen hakukoneoptimointi ehdottomasti kuuluu verkkosivujen uudistukseen, sillä se varmistaa, että sivujen sisäiset asiat, kuten otsikoinnit (H1, H2, jne.), kuvien tägäykset ja meta-tekstit ovat oikeanlaiset. Tämä mahdollistaa näkyvyyden mutta ei takaa sitä.
Sitten on aktiivinen hakukoneoptimointi, joka nimensä mukaisesti on aktiivista tekemistä näkyvyyden saamiseksi. Tähän kuuluu blogien kirjoitus, asiantuntijahaastattelut, Backlinkkien kerääminen, Google-arvostelujen kerääminen jne.
Tarkemmin voit tutustua aiheeseen tekemästäni Youtube-videosta.
SEO osana liiketoimintaa.
SEO on todella tehokas (ja maksuton) tapa hankkia vierailijoita sivustolleen. SEO on kuitenkin isossa kuvassa vaikeaa, sillä kilpailu avainsanoista on kovaa ja tekoälyn myötä geneeriset ja opasmaiset sisällöt alkavat menettää arvoaan.
Hakukoneoptimointia pidetään myös maksuttomien klikkauksien vuoksi liian suuressa arvossa, sillä toki tämä on tavoittelun arvoista mutta usein suosittelen pikemminkin maksetun mainonnan käyttämistä. Tällöin tulokset tulevat nopeammin ja muutoksia on helpompi tehdä.
Kaikista paras tilanne tietenkin on se, että hakukoneoptimointi yhdistetään maksettuun mainontaan, jolloin saa parhaimman hyödyn molemmista irti.
Muista kuitenkin, että nämä ovat vain tapoja saada liikennettä sivustolle. Konversio-optimoinnilla nämä vierailijat muutetaan asiakkaiksi.
Näin parannat SEO:ta käytännössä:
-
Käytä samoja termejä, joita asiakkaasi käyttävät. Älä yritysjargonia.
-
Kirjoita jokaiselle sivulle selkeä pääotsikko (H1) ja alaotsikot, jotka vastaavat kysymyksiin.
-
Lisää metakuvaus, joka kertoo heti, miksi sinun ratkaisusi on hyödyllinen.
-
Julkaise sisältöä säännöllisesti. Esimerkiksi blogi tai video kuukaudessa riittää.
-
Tarkista sivujen nopeus ja mobiiliystävällisyys PageSpeed Insightsilla.
Tulokset eivät tule heti.
Kuten jo ylempänä mainittu hakukonenäkyvyys on hidas peli (ainakin hitaampi, kuin maksettu mainonta). Mutta jos pelin voittaa, niin palkinto on suuri. Usein ensimmäiset tulokset näkyvät 2–6 kuukaudessa, ja parhaat sivut kasvavat sen jälkeen automaattisesti.
Tärkeintä on pitkäjänteisyys: jos jatkat julkaisua ja kehität sivustoa, näkyvyys pysyy.
Verkkosivujen uudistus ja mobiilioptimointi.
Yli puolet verkkosivujen liikenteestä tulee mobiilista. Silti suurin osa yrityksistä suunnittelee (ja tarkastaa) sivunsa edelleen tietokoneella ja ihmettelee, miksi yhteydenottoja ei tule.
Mobiilioptimointi ei ole pelkkä tekninen yksityiskohta. Se ratkaisee, pysyykö kävijä sivulla vai ei. Jos sivu latautuu hitaasti, painikkeet ovat liian pieniä tai lomakkeet vaikeita käyttää, asiakas poistuu ennen kuin edes näkee tarjouksesi.
Mitä hyvä mobiilioptimointi tarkoittaa:
-
Selkeä rakenne - Käyttäjä löytää heti sen, mitä tuli etsimään (ilman zoomailua tai rullaamista turhaan).
-
Suuret ja selkeät painikkeet - Peukalolla pitää pystyä tekemään kaikki: selaaminen, soittaminen, lähettäminen.
-
Nopea latausaika - Jokainen sekunti lisää poistumisriskiä. Mobiilissa hidas sivu = menetetty liidi.
-
Toimiva lomake - Mobiililomakkeessa ei saa olla ylimääräistä. Vain olennaiset kentät ja helppo lähetys.
Voit lukea tarkemmin mobiilioptimoinnista tästä linkistä.
Verkkosivujen saavutettavuus ja nopeus.
Saavutettavuus ja nopeus eivät ole enää “nice to have” -asioita. Ne vaikuttavat suoraan siihen, jääkö kävijä vai poistuu. Usein yritys ei edes huomaa, että sivut latautuvat hitaasti tai että kontrasti tekee tekstistä vaikeasti luettavaa. Mutta asiakkaat huomaavat sen heti.
Olen nähnyt, että parhaat sivut ovat yksinkertaisia, nopeita ja selkeitä käyttää. Ei siksi, että laki vaatii saavutettavuutta vaan koska se tekee sivuista tehokkaampia.
Kun kaikki toimii, kävijä ei mieti tekniikkaa vaan keskittyy ottamaan yhteyttä.
Saavutettavuus käytännössä:
-
Riittävä kontrasti tekstin ja taustan välillä.
-
Tekstit, joita voi lukea ilman zoomausta.
-
Navigaatio, joka toimii myös ilman hiirtä tai tarkkaa klikkausta.
-
Selkeä kieli. Ei turhaa jargonia, ei piilossa olevia tietoja.
Nämä eivät ole “erityistarpeita” varten tehtyjä asioita. Ne parantavat käyttökokemusta kaikille. Kun sivu on selkeä ja helppo käyttää, se tuntuu luotettavalta. Ja luottamus tuottaa liidejä.
Sivujen nopeus.
Sivun nopeus on yksi tunnetuimmista tekijöistä, jotka vaikuttavat sivuston käytettävyyteen. Hidas sivu tappaa myynnin yhtä varmasti kuin huono mainos.
PageSpeed Insights on hyvä tapa testata lähtötilanne. Mobiililataus on pääsääntöisesti aina huonommilla pisteillä, kuin tietokone ja kokemukseni mukaan PageSpeed Insights tykkää antaa huomattavasti huonompia tuloksia, kuin mitä aidot käyttäjät kokevat.
Eli kunhan mobiilitulokset (saati tietokonetulokset) eivät ole aivan kokonaan punaista, niin kaikki on hyvin.
Tässä tärkeimmät PageSpeed Insight -tuloksiin liittyvät benchmarkit:
-
First Contentful Paint – alle 5 s.
-
Largest Contentful Paint – alle 10 s.
Yhteenveto – Näin onnistut verkkosivu-uudistuksessa.
Verkkosivujen uudistus ei ole projekti, se on päätös ottaa tulokset tosissaan. Kun sivut rakennetaan asiakkaan näkökulmasta, optimoidaan konversioihin ja varmistetaan, että ne toimivat kaikilla laitteilla, tulokset näkyvät nopeasti.
Jos sivusi näyttävät hyvältä mutta eivät tuota yhteydenottoja, ongelma ei ole markkinoinnissa, se on sisällössä ja rakenteessa. Ja sen voi korjata.
Tiivistetysti:
-
Älä uudista ulkonäön takia, uudista tulosten takia.
-
Mittaa, älä arvaa.
-
Tee sivut asiakkaalle, ei itsellesi.
-
Panosta nopeuteen ja mobiilikokemukseen.
-
Tavoite: enemmän yhteydenottoja samalla mainosbudjetilla.
