top of page

Pyydä ammattilaisen apua.

Pyydä maksuton verkkosivujen arviointi tai ota suoraan yhteyttä.

Autamme sinua mielellään eteenpäin verkkosivujesi kanssa!

Google-arvostelut 4,8/5

Hakukoneoptimointi (SEO) vuonna 2026 - Tarvitseeko sinun saada verkkosivusi Googlen etusivulle?

  • Writer: Miikka Tuomaala
    Miikka Tuomaala
  • 4 päivää sitten
  • 2 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 3 tuntia sitten

ree

Hakukoneoptimointi ei ole taikatemppu.


Yleinen harhaluulo on, että verkkosivusuunnittelija klikkaa jotain painiketta ja sivut löytyvät Googlen ensimmäiseltä sivulta. Näin se ei toimi.


Googlen kärkeen pääsee vain, jos verkkosivuille luodaan sisältöä, joka vastaa mahdollisimman hyvin tiettyjä hakutermejä ja jos sivu on teknisesti tehty oikein:


  • H1-merkinnät,

  • meta-tekstit,

  • kuvien tägäykset

  • ja muut tekniset perusasiat pitää olla kunnossa.


Mutta tämä yksin ei riitä.



Katso artikkelin videoversio:




Miksi kilpailija näkyy sinua paremmin?


Otetaan esimerkki.


Jos joku etsii Volvon autohuoltoa Kouvolassa, ja sinun sivusi kertoo, että huollat Volvoja Kouvolassa, sinulla on mahdollisuus näkyä Googlessa.


Mutta jos kilpailijasi kertoo saman ja hänellä on:


  • aktiivisesti päivitetty blogi

  • 57 hyvää Google-arvostelua

  • hyvin tehty Google Business -profiili


…on todennäköisempää, että kilpailija menee kärkeen ennen sinua.


Siksi hakukoneoptimointi jakautuu kahteen osaan:


  • tekninen SEO

  • aktiivinen SEO



Tekninen ja aktiivinen hakukoneoptimointi.


Tekninen SEO tarkoittaa, että verkkosivut rakennetaan oikein – sivut latautuvat nopeasti, rakenteet ja tägit ovat kunnossa ja näkyvyydelle on mahdollisuus. Mutta mitään ei ole taattu.


Aktiivinen SEO on jatkuvaa tekemistä näkyvyyden eteen:


  1. uusien sisältöjen julkaisu

  2. vanhan sisällön päivittäminen

  3. linkkien hankinta muilta sivuilta

  4. Google-arvostelujen kerääminen

  5. Google Business -profiilin ylläpito


Jos haluat varmaa näkyvyyttä, työtä pitää tehdä myös verkkosivujen ulkopuolella, ei vain niiden sisällä.



Opi enemmän teknisestä ja aktiivisesta hakukoneoptimoinnista tämän videon avulla:




Tarvitsetko sinä hakukoneoptimointia?


Yllättävän usein vastaus on: et... ainakaan heti.


Ajatus on houkutteleva, että sivut löytyvät Googlen kärjestä ja saat ilmaista liikennettä.


Mutta todellisuus on toisenlainen:


  • Kärkeen pääseminen kestää kuukausia, joskus jopa vuoden.

  • Tulokset eivät ole ilmaisia, koska aktiivinen SEO vaatii jatkuvaa työtä.

  • Ammattilainen saa tuloksia nopeammin, mutta maksaa enemmän.


Jos siis olet riippuvainen pelkästä hakukonenäkyvyydestä, joudut todennäköisesti odottamaan pitkään ennen kuin tuloksia syntyy.



Nopeampi tapa saada tuloksia: maksettu mainonta.


Suosittelen aloittamaan maksetulla mainonnalla.


Sen avulla saat välittömästi liikennettä ja pystyt seuraamaan, miten kävijät käyttäytyvät sivuillasi.


  • Maksettu mainonta maksaa, mutta tulokset näkyvät heti.


Mutta varoitus: Mainonta ei toimi, jos verkkosivut eivät tuota yhteydenottoja.


Jos sivut eivät herätä luottamusta tai ohjaa yhteydenottoon, et voi odottaa tuloksia vaikka liikennettä olisi paljon.



Voit lukea maksetusta mainonnasta lisää tästä artikkelistani:




Tutustu maksetun mainonnan hyötyihin tämän videon avulla:




Konversio-optimointi ennen hakukoneoptimointia.


Konversio-optimointi tarkoittaa, että verkkosivut tuottavat yhteydenottoja.


Se perustuu luottamukseen, rakenteeseen ja selkeisiin toimintakehotteisiin.


Kun sivut on optimoitu konversioihin:


  • mainonta alkaa tuottaa heti

  • Google alkaa arvostaa sivua luonnollisesti

  • myös orgaaninen näkyvyys vahvistuu ajan myötä


Eli kun teet konversio-optimoidut sivut, hakukoneoptimointi tapahtuu osittain automaattisesti.



Tutustu konversio-optimoinnin hyötyihin tämän videon avulla:




Yhteenveto: oikea etenemisjärjestys.


  1. Huolehdi konversioista. Sivujen täytyy ensin tuottaa yhteydenottoja.

  2. Aloita maksettu mainonta. Saat heti liikennettä ja myyntiä.

  3. Panosta hakukoneoptimointiin myöhemmin. Kun liiketoiminta kasvaa ja haluat lisätä näkyvyyttä, on aika kehittää aktiivista SEO:ta.


Ja muista:


Hyvä verkkosivusuunnittelija tekee aina teknisen hakukoneoptimoinnin osana sivuprojektia. Se ei takaa näkyvyyttä, mutta luo sille pohjan.

bottom of page