top of page

TOP 5 virhettä suomalaisten yrittäjien verkkosivuilla

  • Writer: Miikka Tuomaala
    Miikka Tuomaala
  • 15 minuuttia sitten
  • 2 min käytetty lukemiseen

Viimeisen kuukauden aikana olen käynyt läpi lähes sata suomalaisen pk-yrityksen verkkosivua. Tämän katsauksen aikana huomasin, että aivan liian monella sivustolla toistuu samat viisi virhettä – ja veikkaan, että vähintään kaksi näistä löytyy myös sinun sivuilta.


Jos siis haluat verkkosivut, jotka tuottaa oikeasti yhteydenottoja ja asiakkaita, kannattaa lukaista tämä lista läpi.


Katso video, johon artikkeli perustuu.


1. Ei ole heti selvää mitä teet – ei ainakaan asiakkaalle


Yrittäjänä tunnet oman bisneksen läpikotaisin. Tiedät mitä tarjoat, kenelle ja missä. Ongelma on se, että asiakas ei aina tiedä.


Monella sivustolla yläosassa kerrotaan firman nimi toistamiseen, esitellään joku iso kuva tai käytetään jotain yleistä slogania, joka kuulostaa hienolta – mutta ei oikeasti kerro, mitä ollaan myymässä. Tässä kohtaa pitää olla mieluummin selkeä kuin luova.


Jos tarjoat logistiikkapalveluita Tampereella, sano se suoraan: “Logistiikkapalvelut Tampereella.” Ei tarvitse keksiä runoa.



2. Yhteydenotto on tehty vaikeaksi – joskus jopa mahdottomaksi


Yllättävän usein verkkosivut piilottavat yhteydenottotiedot niin hyvin, että asiakkaan täytyy etsiä niitä kuin neulaa heinäsuovasta. Ja arvaa mitä? Moni ei jaksa etsiä.


Pelkkä puhelinnumero sivun alalaidassa ei riitä. Asiakas ei ajattele samalla tavalla kuin sinä, koska hän ei entuudestaan tiedä missä numero on. Jos haluat yhteydenottoja, tee siitä helppoa. Hyvin näkyvä nappi, yksinkertainen lomake tai selkeä toimintakehotus toimii paremmin kuin piilotettu info.



3. Mobiiliversio on huonossa kunnossa


Tämä on yksi pahimmista mokista, jonka vuoksi voit menettää jopa puolet potentiaalisista asiakkaistasi.


Nykyään suuri osa verkkosivujen liikenteestä tulee puhelimilta. Silti monen yrityksen mobiiliversio on jäänyt testaamatta tai viimeistelemättä. Tekstit saattavat mennä reunan yli, valikot eivät toimi tai yhteydenotto on mahdotonta mobiilissa.


Tarkista siis miltä sivusi näyttää ja toimii puhelimella – se voi olla isoin yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa siihen, tuleeko sivustolta asiakkaita vai ei.



4. Luottamusta rakentavat elementit puuttuvat tai piilotetaan


Asiakaspalautteet, referenssit ja arvostelut ovat äärimmäisen tärkeitä – varsinkin uusille vierailijoille. Harva haluaa olla ensimmäinen, joka ostaa palvelua tuntemattomalta yritykseltä.


Mutta vaikka referenssejä olisi, ne usein piilotetaan erilliselle alasivulle, johon kukaan ei eksy.


Parempi tapa on tuoda ne heti esiin etusivulla. Anna luottamuksen rakentua heti, kun vierailija saapuu paikalle.



5. Et uskalla pyytää yhteydenottoa


Tämä on se isoin virhe – ja rehellisesti syy, miksi kirjoitin tämän koko artikkelin.


Yrittäjällä voi olla todella siistit ja viimeistellyt verkkosivut. Mutta sitten iskee suomalainen nöyryys: ei kehtaa pyytää asiakasta ottamaan yhteyttä. Ajatellaan, että “kyllä se varmaan tajuaa itsekin.”


Mutta ei se tajua. Verkkosivun pitää ohjata asiakasta – aivan kuin ravintolassa tarjoilijan tehtävä ei ole vain seistä pöydän vieressä vaan hoitaa tilaus.


Jos et aktiivisesti pyydä yhteydenottoa, et todennäköisesti myöskään saa niitä.



Yhteenveto


Jos haluat verkkosivut, jotka tuottavat asiakkaita, vältä nämä viisi virhettä:


  1. Kerro suoraan mitä tarjoat

  2. Tee yhteydenotosta helppoa

  3. Huolehdi mobiiliversiosta

  4. Tuo referenssit näkyville

  5. Pyydä rohkeasti yhteydenottoa


Tarvitsetko apua verkkosivujen kanssa? Suunnittelen verkkosivuja, jotka tuottavat tulosta – ota yhteyttä, niin katsotaan miten sun sivuja voitaisiin kehittää.

 
 
 

Comments


bottom of page